2014 Rondje zuidelijke Noordzee.

2014 Rondje zuidelijke Noordzee.

Voor de hemel vaart en pinkster 2014 hebben wij een rondje zuidelijke Noordzee gepland. Wij zijn Jurgen, zeilvriend, Eliane  en Willem. Woensdag avond na de gedane arbeid komen we op de Belanda aan. Na de warme maaltijd worden de weerkaarten bestudeerd. Voor deze woensdag is het slecht, oost 5, met regen. Voor donderdag klaart het op en vrijdag is een mooie dag voor de oversteek. Noord oost 4, in de avond toenemend 5. Zaterdag morgen voor Dover/Ramsgate afnemend 2 tot 3.

Het tij loopt voor Dover/Ramsgate tot ca 14.00 uur mee. De beslissing om door naar Dover te varen is dan om 11.30 te hoogte van de inloop van Ramsgate.

We besluiten om maar vast naar Enkhuizen te varen, dan hebben we morgen een mooie lopende wind naar Marina Amsterdam, de zusterhaven van de RC Medemblik.

Er volgt een prachtige zeildag, de genaker gaat omhoog en zijn dan alweer veel te snel voor de schellingwoude brug. Rond de middag liggen we in de Marina Amsterdam. Mooi op tijd om nog even op de zeedijk te kijken. Met het pontje gaat het naar het centraalstation. Na een hapje en een biertje gaan we op tijd het mandje in. Vrijdag is het vertrek om 6 uur gepland.

Met een stralende hemel varen we marina Amsterdam uit.

Vrijdagmorgen 6.00 gooien we los in Amsterdam. Op het Noordzee kanaal worden de eitjes met spek gebakken voor een stevig ontbijt. De sluis IJmuiden gaat open als wij aankomen, rond 9.00 uur liggen we op koers  naar de Noord Hinder Noord. Na een paar uur varen met knoop of 6, worden we door een guard vessel opgeroepen. We liggen op koers van een nieuw te bouwen windpark waar nu onderwater werkzaamheden worden uitgevoerd. Laatste update van de kaart geeft niets aan. Later horen we via de marifoon dat ook de kustzeilers club wordt op geroepen om de koers te wijzigen. Als ook zij het niet weten, mankeert het dus niet alleen aan onze voorbereiding. De lucht blijft helder, en de wind neemt in de avond wat toe tot een knoop of 15 over de boot. De noord oosten wind valt

P1090489

ruim in en de snelheid loopt verderop van 7 tot 8 knopen. De volgende morgen neemt ter hoogte van Ramsgate de wind af en wordt de motor bijgezet, door de tegenstroom komt de snelheid niet meer boven de 3,5 knoop. Voor dat we bij het nieuwe windpark zijn ter hoogte van Drill Stone… moeten we nog even wachten op een voor bijkomende doosjesboot

We zijn te vroeg voor de het mee gaande tij. Om 13.00 uur Nederlandse tijd maken we vast in marina Dover. We hebben 155 mijl van af IJmuiden op het log in 28 uur, 5,5 kn gemiddeld

 

P1030016

White cliffs of Dover

S’middag gaan we Dover in en zoeken een leuke pub uit voor ons hapje voor die avond. Na een paar versnaperingen en vele sterke verhalen wordt het mandje terug gevonden.

 

P1090590

Zondag gaan we met de bus naar Canterbury, leuke toeristische stad waar veel te zien is. Helaas voor de vrouwelijke medepassagier is er een grote Primark, welke volgende week open gaat. ( prima spaart een paar ponden uit.). Verder met de bus naar Eastry, dit moet en historische plaatsje zijn. Historische is het zeker, verder geen kip gezien, wel een kerk, welke zo voor de Midsummer murders gebruikt kan worden. Bij de Five Bells tappen ze wel een biertje en wachten daar op de bus. Door naar de badplaats Deal. Van Deal gaat het naar st Margrets bay, hier kan je via een voetpad met een aantal trappen onder bij de krijtrotsen komen. Gelukkig is ook hier een strandpaviljoen voor een pintje. Hebben we wel verdient na dit geklauter en cultuur beleving. Dan de trapjes weer omhoog naar de bushalte. Wat zijn de voetjes zwaar. Met de laatste bus zijn we om 21.00 uur weer in Dover, mooie tijd voor een laatste hapje in de pub van gister.

 

P1090654

Maandag middag gaat de tocht vlak onder de krijtrotsen naar Ramsgate. Onderweg zien we nog het paviljoen waar we gister waren.

In de middag leggen we aan in de marina. Op naar de yachtclub. Op de blauwe vloerbedekking en lederen fauteuils drinken wij ons pintje. Real British.

De volgende morgen staat Oostende op het program. De wind is zuidwestelijk en draait morgen weer terug naar de oosthoek. Met een mooie achterlijke wind varen we shippinglane tegemoet. Hoe krijg je het voor elkaar, de drukste vaarroute en geen schip te zien. Het dicht bij zijnde schip passeren we op ruim 3mijl voorlangs. Met de ais is alles prima te volgen. In de noord gaande geul zijn wel wat

P1090670

dozenbootjes. Maar we hoeven nergens voor uit te wijken. De wind zakt weg en de diesel wordt gestart. Met een snelheid van 5 knoop gaat het verder naar Oostende. We zien de industrie van Duinkerken al liggen. Met deze snelheid gaat de paravaan overboord, en vangen 4 mooie makreeltje. We hangen ze aan de reling te drogen zodat ze direct na het aan leggen de rookoven in kunnen.

P1090671

De aanloop van Oostende is wat veranderd. Er zijn twee nieuwe strekdammen om de oude staketsels gestort. Op de noorddam staat een rode toren, de groene op de zuid ontbreekt. Deze staat nog op het oude staketsel. Dit kan in de nacht verwarrend zijn. Wel ligt er in de ingang een roestige bruine ton welke vroeger de kleur groen had.

De ingang naar de mercator is met damwanden versmald om de swell wat meer uit de haven houden.

P1090679

We roepen de Mercator sluis aan voor een schutting. Na tien minuutjes maken we in de oude sluis vast.

 

 

We krijgen een ligplaats toegewezen en hebben uitzicht op de wandel boulevard richting station

P1090684

De rookoven de steiger op en de vlam gaat er in.

Uurtje later zitten we aan een glaasje rode wijn met verse makreel

 

 

 

Vanwege de weersverwachting blijven wij een dag in Oostende. Met de kusttram gaat het naar Blankenberge en maken nog een stop en de Haan. Het blijft de hele dag droog en af en toe komt de zon er door, maar er staat een stevige wind.. Op de vismarkt kopen we een maaltje platijs (schol) en met een salade, gebakken aardappeltjes en een fles riesling er bij wordt het weer genieten.

De wind draait van zuidwest naar het noordwesten, en voor ons weer tijd om te vertrekken. Omdat de sluis pas om 8 uur gaat draaien leggen we de boot s’avond al aan de buitenzijde zodat we om 7.uur kunnen vertrekken. Volgende stop wordt Scheveningen. Hier is dan nog de Noordzee regatta aan de gang. We zien wel hoe dik we gestapeld gaan worden.

Een deel kunnen we zeilen, het grootste stuk gaat op zeil met motor. Bij de maasmond zit het mee, kunnen motorzeilend direct oversteken. Met 6 knoop hoog aan de wind steken we over. Een zuiderbuur ligt al geruime tijd voor de oversteek te wachten en als hij er met ons aan begint zet hij geen zeil. Tegen de wind ligt hij te hakken en maak door de zuid gaande stroom vrijwel geen voortgang. Als hij een schip ziet aankomen draait hij om en gaat weer terug, wachtend voor een nieuwe poging.

P1090713

In Scheveningen is het een gezellige drukte, we liggen drie dik, valt dus alles mee. Na vis met een frietje gaan we naar het feest terrein. Hier staat een podium en genieten van het optreden van “weet ik niet meer” ( Jurgen : Rafaela). Ze heeft een soort idols gewonnen

Biertje, happie, veel te vroeg voor ons doen willen de luikjes dicht, gaan dan terug naar de boot.

Zaterdag staat er een mooie oostenwind, haven betalen en gaan op weg. Met 7 tot 8 knopen vliegen we naar het noorden. De bedoeling is om naar Den helder door te varen. Maar de buiontwikkeling achter ons en de weersverwachting van onweer aan de kust doet ons besluiten om over Amsterdam terug te varen. In de middag meren we weer in onze zusterhaven af. Door het warme weer is het bij loetje ( restaurant op de kop ) enorm druk. Vele sloepjes meren voor het restaurant af en worden tot in de boot bediend. Ook wij gaan hier nog een biefstukje met wat frietjes scoren, het buikje is weer gevuld. Zijn weer helemaal blij dat we nog geen vegetariërs zijn, waar moet Loetje anders met die biefstukjes heen.

Zondag vervolgen we onze weg naar de thuishaven.

Voorjaarstocht zit er weer op, ca 450 mijl, 13 terrasjes 6 havens, 35 mijl per terras.

 

Dit is mooi weer zeilen!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *